Starosielska Majówka 2016

Informacja pobrana z bialystok.tradycjakatolicka.pl – Starosielska Majówka 2016

Serdecznie zapraszamy na tegoroczną
Starosielską Majówkę w dniach 7-8 maja 2016 r.
os. Starosielce, ul. Szkolna 1 – Aula Szkolna oraz teren wokół

Majówka2016

Sobota 7 maja 2016 r. godz. 15:00-19:00
Warsztaty Tańca Tradycyjnego (tańców polskich – wiejskich i miejskich – w formach niestylizowanych), prowadzenie warsztatów: Piotr Zgorzelski

Na warsztatach ilość miejsc ograniczona zgłoszenia na e-mail: proanima@wp.pl

Warsztaty polskich (wiejskich i miejskich) tańców tradycyjnych w formach niestylizowanych.

Tańce powszechnie niegdyś w Polsce tańczone, zostały prawie całkowicie zapomniane. Dziś na nowo odżywają wyciągnięte z zakurzonej półki lub czyjejś pamięci. Pojawiają się coraz częściej zwłaszcza na potańcówkach organizowanych przez młodych ludzi w dużych miastach i – co cieszy – wracają także na wieś. Podczas Warsztatów uczestnicy opanują podstawowe kroki do chodzonego, kujawiaka, oberka, polki i walczyka oraz kilkanaście zabaw tanecznych bazujących na tych właśnie tańcach.
Dzięki warsztatom, ich uczestnicy będą przygotowani do potańcówki zaplanowanej na dzień kolejny. Będą potrafili zatańczyć większość tańców tradycyjnych, zabaw i gier tanecznych, które wykonuje się w korowodach, parach, trójkach oraz większych układach tanecznych, zwłaszcza po okręgu.
Dodatkowym elementem warsztatów będzie nabycie umiejętności improwizowania w tańcu, dzięki którym możliwe jest spontaniczne wyrażanie swoich emocji poprzez różnego rodzaju maniery wykonawcze oraz ozdobniki tak charakterystyczne dla dawnych niestylizowanych form tańca.
Warsztaty będą dotyczyć tańca, który moglibyśmy nazwać popularnym tańcem tradycyjnym, który wykonywany był dawniej przez dużą część społeczeństwa, zarówno na wsi, jak i w mieście. Daleko mu do stylizowanych form scenicznych, dlatego tkwi w nim tak niespożyta energia, radość, spontaniczność i żywiołowość.
Podczas warsztatów uczestnicy będą tańczyć do muzyki z płyt oraz do tradycyjnych przyśpiewek, których szybko nauczą się podczas zajęć.

Warsztaty przewidziane są przede wszystkim dla osób początkujących choć mogą z nich skorzystać również osoby profesjonalnie zajmujące się edukacją artystyczną i tańcem.

Niedziela 8 maja 2016 r. godz. 15:00
Potańcówka z zespołem Janusz Prusinowski Kompania
w składzie:
Janusz Prusinowski– skrzypce, akordeon, śpiew;
Michał Żak – klarnet, flet drewniany , szałamaja;
Piotr Władysław Piszczatowski – baraban, bębenek obręczowy;
Piotr Zgorzelski – basy, taniec.

Starosielce ul. Szkolna 1 – Aula Szkolna oraz teren wokół

Zachęcenie uczestników warsztatów i koncertów do aktywnego udziału i włączenie się w potańcówkę będzie stanowiło kulminacyjny i ostatni punkt „Starosielskiej Majówki”.
Udana zabawa wymaga od tancerzy orientacji w przestrzeni i kontaktu z wszystkimi tańczącymi. Wieś, w której kiedyś wszyscy się bardzo dobrze znali, zastąpiła miejska aglomeracja oraz wirtualny świat, w których kontakt z drugim człowiekiem jest sporadyczny i powierzchowny. Celem potańcówki jest, aby przywrócić te dawne relacje. Będąc na tradycyjnej potańcówce, uczestnicy tańczą zawsze wspólnie, zarówno z partnerem, jak i z całą grupą. Wzajemne relacje między tańczącymi są szalenie istotne, gdyż bez nich jest niemożliwe uczestniczenie w tradycyjnym tańcu, bez względu na miejsce, skąd dany taniec pochodzi.

Trio Janusza Prusinowskiego powstało, by grać muzykę polską zgodnie z najlepszymi wiejskimi kanonami wykonawczymi. Dzięki dbałości o detale – obecne w grze Jana Lewandowskiego, Kazimierza Meto, Józefa Zarasia, Jana Ciarkowskiego, Piotra i Jana Gaców, Ignacego Bednarza i innych – można w interpretacjach zespołu rozpoznać „nutę” każdego z muzykanckich mistrzów. Oprócz skrzypiec, basów i bębenka w instrumentarium Trio obecne są również szałamaja i flet drewniany. Instrumenty te wzbogacają fakturę klasycznych mazurków i kujawiaków o brzmienie, które można wyobrazić sobie patrząc na ryciny dawnych wędrownych i dworskich kapel, a zarazem usłyszeć od Tadżykistanu po Bretanię.
Dynamika wiejskich tańców z jednej strony i właściwości frazy języka polskiego z drugiej wyznaczają czasoprzestrzeń, w której spełniają się możliwości rytmiczne, melodyczne i brzmieniowe kujawiaków, mazurków, oberków, powiślaków. Muzyczny dialog między instrumentalistami, operowanie heterofonią i doświadczenie wspólnej improwizacji to kolejne elementy składające się na wyjątkowość grupy.


JANUSZ PRUSINOWSKI KOMPANIA

to uczniowie i kontynuatorzy wiejskich muzykantów – Jana Lewandowskiego, Kazimierza Meto, Józefa Zarasia, Piotra i Jana Gaców, Tadeusza Kubiaka i wielu innych – a zarazem awangardowa formacja o charakterystycznym brzmieniu i własnym języku improwizacji. Muzykę łączą z tańcem, archaiczność z doświadczeniem współczesności, trasy koncertowe zaś z działalnością edukacyjną w Polsce i na świecie.

Rozpoznawalny styl Kompanii stanowi próbę odczytania najważniejszych elementów wiejskiej muzyki z Centralnej Polski. To przede wszystkim mazurki – śpiewane, grane, sprawdzone setki razy w tańcu – improwizowane tu i teraz, aktualne u progu XXI wieku. Co można odnaleźć w dawnych, na pozór prostych przyśpiewkach i pieśniach? Gdzie tkwi źródło wielowarstwowej polirytmii, w której nic nie jest równe a wszystko razem perfekcyjnie precyzyjne? Skąd pochodzą niezwykłe melodie, podważające ograniczenia stroju temperowanego? Okazuje się, że tradycyjna muzyka polskiej wsi może być punktem orientacyjnym: poprzez melodykę i rubato bliska Chopinowi, z powodu improwizacji nieodległa bluesowi i jazzowi, kolorystyką przywodząca na myśl muzykę współczesną, ekspresją zaś – rockendrola. Może łączyć Wschód z Zachodem a Północ z Południem, wchodząc w merytoryczne dialogi z dialektami muzycznymi krain bliższych i dalszych.

Taniec czyni muzykę widzialną, dotykalną i zrozumiałą, toteż naturalnymi sytuacjami do grania mazurków są te z tancerzami. Oprócz koncertów (często również „do tańca”) muzykę kapeli można usłyszeć na potańcówkach wiejskich i miejskich Klubów Tańca. Kompania prowadzi także liczne warsztaty muzyczne i taneczne, z dumą można powiedzieć, że spora część młodych adeptów muzyki polskiej rozpoczęła swoją przygodę ze skrzypcami, bębenkiem lub tańcem z pomocą Kompanii.

W latach 2008–2012 Kompania koncertowała w większości krajów Europy, w Azji, Kanadzie, USA (m.in. Carnegie Hall NY, Chicago Symphony Center) i – przede wszystkim – w Polsce. Wspólnie z pianistą Januszem Olejniczakiem zespół przygotował koncert „Wiejskie korzenie muzyki Fryderyka Chopina”. W roku 2012 powstał projekt „Kujawy”, angażujący prócz Kompanii mistrzów muzyki polskiej: skrzypka z Mchowic Tadeusza Kubiaka, trębacza jazzowego Tomasza Stańkę, pianistę Janusza Olejniczaka oraz niezwykły zespół śpiewaczy „Warszawa Wschodnia”. Kompania koncertowała wtedy również z Michałem Urbaniakiem, Arturem Dutkiewiczem i Alimem Qasimovem (Azerbejdżan). W październiku 2012 polska muzyka tradycyjna w wykonaniu Janusz Prusinowski Kompania zabrzmiała na prestiżowych targach muzyki świata Womex 2012, otwierając międzynarodową narrację o muzycznym „stylu polskim”. Jesienią 2013 muzycy spędzili ponad miesiąc w USA, gdzie zagrali prawie 30 koncertów (m.in. Kennedy Center – Washington, European Jazz Festiwal – Los Angeles, Richmond Folk Music Festival), „zarażając” mazurkami szeroką amerykańską publiczność. Odwiedzili także wiele innych krajów (Niemcy, Francja, Włochy, Szwecja, Benelux, GB, Chorwacja), pozostawiając w nich licznych miłośników dzikich polskich melodii. Członkowie zespołu powrócili także na targi Womex (Cardiff 2013) ze specjalnie przygotowaną płytą „Dzika Muzyka z Serca Polski”, promującą nauczoną od wiejskich muzykantów muzykę młodych polskich zespołów.

W 2014 Kompania wraz z wybitnymi polskimi śpiewakami (Ewą Grochowską, Justyną Piernik, Maniuchą Bikont, Kają Prusinowską i Adamem Strugiem) oraz zespołem tureckiej wokalistki Muazez Ozacar przygotowała specjalny koncert z okazji Roku Tureckiego – „Exploring the Connections” – którego premierowe wykonanie w Izmirze zostało wydane w postaci DVD. Muzycy i tancerze zespołu uczestniczyli w licznych wydarzeniach i działaniach związanych z rokiem Oskara Kolberga, z którego zapisów czerpią od samego początku swojej fascynacji muzyką polskiej wsi. Są inicjatorami i koordynatorami Akademii Kolberga, autorami projektów edukacyjnych dla dzieci („Gdzie się podział Kusy Janek” w ramach „Małego Kolberga”), a także działań dokumentujących „SzkołyTradycji,” właściwości wiejskiego muzykowania, formy przekazu tradycji muzycznych oraz nauki wiejskich tańców.

W 2008 roku zespół wydał entuzjastycznie przyjętą płytę „Mazurki”, w 2010 „Serce”, nagrodzone Folkowym Fonogramem Roku 2010 w konkursie Polskiego Radia, w roku 2013 Kompania nagrała zaś album zatytułowany „Po kolana w Niebie”, którego współwydawcą jest prestiżowe niemieckie wydawnictwo „Oriente”.

Janusz Prusinowski – lider zespołu – został w 2014 r. uhonorowany brązowym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, w 2015 r. doroczną nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie kultura ludowa, w tym samym roku został również nominowany do nagrody Samorządu Województwa Mazowieckiego im. C.K.Norwida w kategorii muzyka.


Podziel się na:
  • Digg
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Blogger.com
  • co-robie
  • Dodaj do ulubionych
  • Drukuj
  • email
  • Gadu-Gadu Live
  • Grono.net
  • Twitter
  • Ulubione
  • Wykop
  • Śledzik